Däck

Sommardäck

Sommardäck ska du använda när det inte råder vinterväglag. De är konstruerade för att få bäst grepp på asfalts- och betongvägar. Materialet som sommardäck är gjorda av klarar inte av kallare temperaturer, vilket leder till att de har sämre grepp när det råder vinterväglag.

  • Sommardäck är konstruerade för att leda bort vatten och undvika vattenplaning.
  • Minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäck är 1,6 millimeter.
  • Slitna däck leder till att köregenskaperna försämras och risken för vattenplaning ökar.
  • Sommardäck med snökedjor får användas som ett komplement till vinterdäck.

Vinterdäck

Vinterdäck ska du använda när det råder vinterväglag, det vill säga när det antingen finns frost, is, snö eller snömodd (slask) på vägen. Vinterdäcken är märkta med “M+S” (Mud and Snow) och det finns två typer av vinterdäck. Vinterdäck med dubbdäck samt dubbfria vinterdäck som även kallas för friktionsdäck. Dubbade vinterdäck ger bra grepp på både snö och is men de sliter väldigt mycket på vägarna. Dubbfria vinterdäck ger bra grepp på snö, vägar med snömodd men lite sämre på is och sliter mindre på vägarna än dubbade däck.

  • Vinterdäck är märkta med symbolen snöflinga eller alptopp (toppen på isberg).
  • Minsta tillåtna mönsterdjup på vinterdäck är 3,0 millimeter.

När måste du använda vinterdäck?

  • Lagen kräver att du använder vinterdäck mellan 1 december - 31 mars.
  • Det är förbjudet att ha dubbade vinterdäck mellan 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas vinterväglag.
  • Det råder vinterväglag då det är frost, is, snö eller snömodd (slask) på vägen.
  • Det är polisen som bedömer om det råder vinterväglag.

Förbud mot trafik med dubbdäck.

Regler vid användning av dubbdäck

  • Om du kör med dubbdäck måste alla fyra däcken vara dubbdäck. Undantag om ditt nödhjul är ett sommardäck. Det får bara användas tills dessa att ditt dubbdäck har hunnit lagas.
  • Om din bil har dubbdäck måste även släpvagnen ha det.
  • Det är förbjudet att ha dubbade vinterdäck mellan 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas vinterväglag.
  • Inom vissa områden är det förbjudet att köra in med dubbdäck.

Mönsterdjup

  • Om ett däck har ett mönsterdjup på ca 8 – 9 millimeter så är det ett nytt däck.
  • Däck med mönsterdjup mellan 3 och 4 millimeter har försämrade våtegenskaper, vilket betyder att däcket har sämre grepp på blöta vägar.

Tänk på att montera de däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar.

Lufttryck

Rekommenderade lufttryck finner du i bilens instruktionsbok. Det är viktigt att ha rätt lufttryck i däcken för att minska slitaget. Du bör kontrollera lufttrycken med jämna mellanrum för att säkerställa att det är rätt lufttyck i däcken.

  • Lufttryck under 30 % av det rekommenderade lufttycket är heller inte bra, då bränsleförbrukningen ökar samtidigt som livslängden på däcken minskar.
  • Lufttryck exakt enligt instruktionsbok är rekommenderat, men det går att få det bättre.
  • Lufttryck mellan 10 – 15 % över det rekommenderade lufttycket är det bästa, för då minskar bränsleförbrukningen samtidigt som livslängden på dina däck ökar.
  • Lufttryck över 20 % av det rekommenderade lufttycket är inte bra. Bilens köregenskaper försämras och däcken slits ner snabbare.

Genom att kontrollera lufttrycket så påverkar du bränsleförbrukningen. Påverkar du bränsleförbrukningen så påverkar du både din ekonomi och vårt samhälle genom koldioxidutsläppet. Små förändringar kan ge stora framsteg.

Reservhjul och nödhjul

Vid punktering är bilen utrustad med ett reservhjul antingen är reservhjulet ett nödhjul eller ett vanligt, det är därför viktigt att känna igen skillnaden mellan dessa två hjul.

  • Vanligt reservhjul är det däck som linkar bilens normala däck. Det är tillåtet att köra med reservhjulet som vanligt, men det är rekommenderad att reparera det punkterade däcket och åka med det gamla. Detta eftersom ett nytt reservhjul kan påverka bilens köregenskaper negativt.
  • Nödhjul är en smalare variant av bilens normala däck och är tillverkat för att bilen så snabbt som möjligt ska kunna köras till en verkstad. Nödhjulet får endast köras i rekommenderad högsta hastighet och en maximal tillåten körsträcka. Den exakta bestämmelsen för högsta hastighet och maximal tillåtna körsträckan, finns i bilens instruktionsbok.
  • Nödhjul får vanligtvis inte rulla fortare än 80 km/h och inte längre än 80 km.

Felaktiga inställningar

Däcken har eller får ofta felaktiga inställningar. Vid sådana tillfällen är det viktigt att åtgärda inställningarna så fort som möjligt.

  • Vid felaktig balansering slits däcken snabbare än normalt och ”rattfrossa” uppstår, skakningar i ratten.
  • Vid felaktig hjulinställning drar bilen snett vid körning på rak väg och leder till onormalt däckslitage. Hjulinställningen kan rubbas om du stöter mot en trottoarkant eller kör ner i håligheter.

Fakta om däck

  • Det är aldrig bra att bara byta ett däck åt gången. Försök att byta båda däcken på samma axel. Det mest optimala är att byta alla fyra däck samtidigt eftersom olika däck med olika slitage kan ge sämre/svårare kontroll över styrningen.
  • Har du nyligen bytt däck kan det vara lämpligt att skruva åt bultarna igen efter att du kört några mil med de nya däcken.
  • Du får aldrig blanda vinterdäck och sommardäck. Du får inte heller blanda dubbade vinterdäck med odubbade.
  • Om bilen har dubbade vinterdäck måste även släpvagnen ha dubbade vinterdäck. Om släpvagnen har dubbade vinterdäck behöver inte bilen nödvändigtvis ha det.
  • Sommardäck kan användas tillsammans med snökedjor under vinterhalvåret.
  • Höga hastigheter sliter mer på däcken.
  • Ett mjukare körsätt sliter mindre på däcken.
  • Förvara dina däck svalt, torrt och mörkt.
  • Gröna däck är däck som är tillverkade utan farliga HA-oljor.
Källhänvisning

Gunnarson, L. & Svensson, L. (2010). Körkortsboken. 26 upplagan. STR: Landskrona.

STR Service (2009). Du och jag i trafiken. 28 upplagan. STR: Landskrona.