Ecodriving

Ecodriving

Begreppet ecodriving är en teknik som används vid körning för att minska bränsleförbrukningen. Ditt körsätt påverkar bilens bränsleförbrukning. Genom att tillämpa ecodriving kan du både spara pengar och minska utsläpp av föroreningar. Det finns flera olika sätt att tillämpa ecodriving, eller även så kallat ekonomisk körning. För att köra ekonomiskt ska du exempelvis undvika onödiga accelerationer och inbromsningar, hoppa över växlar och motorbromsa när det är lämpligt.

  • Ecodriving är en av de punkter man tittar på under din uppkörning.
  • Genom att köra ekonomiskt kan du minska din bränsleförbrukning upp till 20 %.

Håll motorns varvtal under 3 000 varv/minut..

Tänk logiskt, ju mer bränsle du förbrukar desto mer bränsle måste du köpa. Alltså påverkar det din ekonomi. Men ju mer bränsle du förbrukar desto mer avgaser släpper du ut i naturen. Så att påverka ditt körsätt påverkar plånboken och även naturen i samma veva. Visst är det smart? Håller du det billigt så håller du det rent!

Att köra ekonomiskt

Grunden i att köra ekonomiskt ligger i att planera din körning och hålla en jämn fart. Genom att planera din körning undviker du onödiga accelerationer och inbromsningar och därmed kommer du att garanterat minska din bränsleförbrukning.

  • Undvik körning med 1:ans växel under en längre tid. I startläge är 1:an en given växel eftersom det ger mer kraft och ork för bilen att starta i exempelvis en uppförsbacke. Nackdelen med att använda 1:ans växel under en längre tid är att mycket bränsle går åt i och med att motorn jobbar i högre varv.
  • Tänk på att det går att köra direkt med 2:ans växel om du startar från en nedförsbacke.

Kör aldrig på tomgång

Att köra på tomgång innebär att du har motorn igång utan att faktiskt köra. I vissa kommuner är det olagligt och i andra får du inte köra på tomgång mer än en minut just för att det leder till onödiga koldioxidutsläpp. Ska du skrapa rutorna så skrapa först och sätt igång motorn därefter, inte tvärt om.

Höga växlar

Genom att köra med högre växlar minskar man antal varv per minut. Ju lägre varvantal man kör desto mindre bränsle går åt. En tumregel är att inte överstiga ett varvtal på 3000 varv per minut.

Försök att växla upp från en låg växel så tidigt som möjligt och kör därefter med den högsta möjliga växeln för situationen. Tänkt på att många moderna bensindrivna bilar klarar av att köra med 5:ans växel vid 50-55km/h. Märker du dock att bilen går långsamt och eventuellt börjar hacka så ska du växla ner till en lägre växel, exempelvis 4:ans växel.

Hoppa över växlar

Genom att hoppa över växlar kommer du snabbare upp i hastighet samt att du undviker extra kopplingsarbete.

Låt oss säga att du kör med 2:ans växel och svänger in till en 50-väg. Du gasar upp farten utan att passera 3000 varv per minut och sedan lägger du i 4:ans växel och fortsätter att köra med en jämn och fin fart. Du har nu alltså hoppat över 3:ans växel.

De vanligaste växelhopp är följande:

  • Från växel 2 till 4.
  • Från växel 3 till 5.
  • Från växel 4 till 6.

Att hoppa över växlar är något som man tittar på i uppkörningen. Får du in tekniken att hoppa över växlar så får du en jämnare körning. Kom dock ihåg att växlarna sitter olika på olika växelspakar. Undersök därför innan uppkörningen vilken bilmodell som du kommer att köra så du håller koll på det.

Kopplingen

Tänk på att bara använda kopplingen när du måste, det vill säga i samband med växling. Detta eftersom att varje gång du trycker ner kopplingen förbrukar motorn bränsle. Genom att bara använda kopplingen i samband med växling så minskar du slitage på bilen.

Motorbroms

Att motorbromsa innebär att du låter friktionen som skapas i motorrummet få ner bilens hastighet. Detta leder till att bilens motor inte förbrukar något bränsle och är ett mer miljövänligt och ekonomiskt alternativ till att bromsa vanligt. Därför ska du försöka motorbromsa så ofta som möjligt. Växla ner när du kommer ner på ca 1300 varv per minut.

Hur du motorbromsar

Om du exempelvis kör på 3:ans växel och närmar dig en korsning kan du lägga in 2:ans växel så kan du långsamt släppa upp kopplingen för att få ner hastigheten innan du kommer fram till korsningen. Sen genomför du svängen utan att använda den vanliga bromsen. Motorbromsning kräver att du ska öva och planera din körning.

Källhänvisning

Gunnarson, L. & Svensson, L. (2010). Körkortsboken. 26 upplagan. STR: Landskrona.

STR Service (2009). Du och jag i trafiken. 28 upplagan. STR: Landskrona.