Vinter och halka

Vinter och halka

Extrema väderförhållande som påverkar fordonets miljö innebär en risk för dig som förare. Risken gör att du som förare får svårare att kontrollera ditt fordon, vilket i sin tur gör att olyckor lättare inträffar. Därför är det extremt viktigt att inte underskatta de extreme väderförhållanden som kan råda i bl.a. Sverige.

Tänk att du kör ett fordon som väger 3500 kg. Vad tror du händer när fordonet inte får grepp på vägen när du försöker bromsa? Precis, det glider. Då har du helt plötsligt 3500 kg som du inte kan kontrollera. Fordonet kommer att fortsätta glida vare sig du vill eller inte, och du har dessutom ansvar för det. Tänk dig då 3500 kg i motorvägshastighet när du inte har kontroll över fordonet… Eller tänk dig att du vill stanna 3500 kg så att ett barn kan gå över vägen. När det är halka så går det inte när du inte planerar din körning eller håller en hög hastighet.

Att upptäcka och identifiera halka

  • Ser du att det finns mörka fläckskuggor på vägbanan så kan det vara en indikation för halka. Även s.k. “fläckvis halka”.
  • Håll koll på termometern och är det lägre än 4 grader ute så finns det risk för halka. Se därför till att termometern fungerar.
  • När du ser att vägen är fuktig och du inte hör någon stänk på bilen. Då har vattnet frusit till is. Med andra ord är det halt.
  • Viadukter och broar har större halkrisk då dem kyls både ovanifrån och underifrån.
  • I korsningar när det är snöväder. När bilarna slirar när dem svänger så “poleras” snön, alltså packar ihop snön, så vägunderlaget blir halare.

Hjulen slirar väldigt lätt på de lägre växlarna när du ska börja åka från stillastående. Så om 1:ans växel inte fungerar så börja istället på 2:ans växel. Fungerar inte det så får du prova att backa och börja om proceduren igen. Var inte girig och speciellt inte när vägen lutar.

Definition av förrädiskt väglag

En förrädisk situation definieras som en situation som är exempelvis farligare eller mer komplicerad än vad den ger intryck av. Om vägen är täckt av snö och is är riskerna förhållandevis tydliga. Finns det däremot frost eller vattenpölar på vägen kan bedömningen dock bli svårare, och dessa är exempel på förrädiskt väglag.

Snörök

Snö som nyligen fallit är inte lika kompakt som snö som blivit nedtrampad eller hårt packad. I sådana situationer finns det risk för att däcken inte får grepp på vägen vilket kan leda till halka. Håll därför avstånd från närliggande fordon och kör långsammare.

Snösträngar

När det snöar och alla fordon kör på samma ställe på körbanan så bildas det spår på körbanan som kallas snösträngar. Kör du utanför dessa spår finns det risk att däcken tappar greppet och halkar.

Breda plogningar

Vid extremt snöfall kan bilister få svårt att se vägmarkeringar. Därför är man illa tvungen till att förlita sig på plogningens spår. Var dock försiktig då plogbilen även kan ha plogat utanför vägen. Har du tur finns det utsatta plogpinnar för att avgöra vägarnas bredd.

Underkylt regn

Om temperaturen på vägen befinner sig kring 0 grader kan regn som träffar vägbanan direkt frysa till is. Detta gör att regnet inte bara kan vara blött utan också kan göra att vägbanan blir glashal.

Utrustning för vintertid

Skulle du köra av vägen eller vara med om en liknande situation är det viktigt att du har all nödvändig utrustning i bilen:

  • Snöskyffel
  • Bogseringslina
  • Reflexväst
  • Isskrapa
  • Varma kläder och stabila skor
  • Mobiltelefon och extern laddare ifall att batteriet skulle ta slut (tänk på att bilens elektricitet kan ta slut).
  • Startkablar

Halka under våren

Övergången från vinter till vår kan i Sverige vara mycket långsam. Var därför uppmärksam på termometern. Frost och is kan lätt bildas, speciellt på delar av vägarna som inte blivit uppvärmda av solen. Även när stora ispartier eller snöhögar smälter kan vatten rinna ut på vägen för att senare frysa om temperaturen sjunker.

Halka under sommaren

Underskatta inte sommaren bara för att varmare väder uppstår. Under extremt varma dagar kan tjäran i asfalten orsaka halka. Även smuts på vägarna kan orsaka halka efter en lång och torr period utan regn. När regnet väl kommer så löser smuts upp från vägarna.

Halka under hösten

När träden på hösten tappar sina löv kan löven, speciellt om de är fuktiga, orsaka halka. Var även uppmärksam vid broar och viadukter. Vägarna kyls där ned både ovan- och underifrån, vilket kan leda till större risk för halka, inte minst om bron går över ett vattendrag där luften är fuktig.

ABS bromsar

Om ditt fordon har ett ABS-system eller så kallade ABS-bromsar så blir det lättare för dig att styra medans du bromsar. Det gör att hjulen inte låser sig helt när du bromsar, utan det hjälper dig att behålla väggreppet. Dock finns risken fortfarande att du får sladd även om ditt fordon skulle ha ABS-bromsar.

Källhänvisning

Gunnarson, L. & Svensson, L. (2010). Körkortsboken. 26 upplagan. STR: Landskrona.

STR Service (2009). Du och jag i trafiken. 28 upplagan. STR: Landskrona.